CZYTANIE FOTOGRAFICZNE
„Rozwinięcie zdolności natychmiastowego pojmowania jest, paradoksalnie, czasochłonne,
a proces ten dokonuje się zbyt nieuchwytnie dla tych, którzy chcą mieć wszystko od razu”
Robert Ornstein – badacz mózgu i umysłu
Tematyka
Fotograficzne czytanie jest metodą wykorzystującą naturalny potencjał ludzkiego mózgu. Dzięki tej metodzie nie tylko szybciej czytamy, ale kilkakrotnie szybciej uczymy się.
W procesie czytania i przyswajania informacji wykorzystuje się metody wprowadzania mózgu w stan alfa i bardzo przyjemnego relaksu. Metoda opiera się na zabawie i generuje dobry nastrój. Warunkiem skutecznej i szybkiej nauki jest określenie celu czytania, „włączenie” ciekawości, zastosowanie kilku technik koncentracji i skupienia uwagi, zgoda na pozytywne emocje, akceptacja niekonwencjonalnych sposobów treningu i pracy z mózgiem i … nie staranie się zbyt mocno.
Czytanie fotograficzne omija bariery jakie narzuca nam świadomy umysł, kojarzony z korą mózgową i lewą półkulą mózgu i pozwala w pełni wykorzystać zasoby nieświadomego umysłu „mieszkające” w głębszych warstwach mózgu.
Dzięki zastosowaniu technik koncentracji, relaksacji oraz wzmacniania pewności siebie – nauka staje się przyjemnością i daje ogromną satysfakcję!
Metoda CZYTANIA ZINTEGROWANEGO zwana też FOTOCZYTANIEM lub CZYTANIEM FOTOGRAFICZNYM została opracowana przez Paula R. Scheele* – amerykańskiego badacza i konsultanta w dziedzinie rozwoju potencjału ludzkiego mózgu.
Scheele dołączył do tradycyjnych metod szybkiego czytania FOTOCZYTANIE tj. poszerzanie pola widzenia i swego rodzaju „wskanowywanie” tekstu bezpośrednio do pamięci długotrwałej oraz techniki wykorzystywane w sugestopedii i programowaniu neurolingwistycznym: techniki pracy z celem, techniki relaksacji i koncentracji, mapy myśli, sondowanie tekstu.
Katarzyna Stróżyńska uzupełniła techniki Paula R. Scheele o narzędzia artecoachingu i do technik relaksacji dodała techniki wzmacniania poczucia własnej wartości i pewności siebie – kluczowe dla szybkiego kojarzenia, pojmowania i uczenia się – co udowodniły współczesne badania nad procesami uczenia się mózgu.
WIĘCEJ O METODZIE I WARSZTATACH
Kilka rad autora metody
Paula R. Scheele’a
(na podstawie tekstów autora)
Paul R. Scheele jest ekspertem w dziedzinie nauczania i wykorzystania całego potencjał ludzkiego mózgu. Jest autorem ponad pięćdziesięciu różnych programów, dotyczących rozwoju zawodowego i osobistego. Autor dwóch bestsellerowych książek, PhotoReading i Natural Brilliance. Jego prace były tłumaczone na ponad piętnaście języków i wydane w 155 krajach.
1. Aby zdobyć jakąś umiejętność, trzeba jej potrzebować
Ustal cel – uświadom sobie, dlaczego ta umiejętność jest dla Ciebie ważna do czego ją wykorzystasz, gdzie ją będziesz stosować;
2.Stosując zintegrowaną metodę czytania fotograficznego
– myśl pozytywnie – weź pod uwagę samospełniające się przepowiednie;
– stosuj afirmacje – Twój nieświadomy umysł spełni każde Twoje życzenie;
– baw się, baw się, baw się – zabawa oprócz tego, że jest miła, owocuje „otwarciem umysłu”, kreatywnością i innowacjami;
– bądź ciekaw! – rzeczy, które nas interesują uczymy się szybko;
– nie przemęczaj się – staraj się, ale nie za bardzo;
– poczuj, że czegoś doświadczasz;
– czekaj na efekty z cierpliwą ciekawością;
– weź pod uwagę, że Twój świadomy umysł ma naturalną skłonność do wątpienia;
– każdy etap zakończ z poczuciem, że czegoś dokonałeś;
– rozwijaj kontakt ze swoim nieświadomym umysłem: pamiętaj sny, słuchaj intuicji, medytuj, módl się – w czasie modlitwy i medytacji wprowadzasz mózg w stan alfa a nawet theta;
3. Oszczędzaj czas
– czytaj wg ustalonej kolejności ważności lektury: pilne i ważne, pilne, ważne;
– badaj wstępnie wszystko, co jest ważne;
– czytaj fotograficznie każdy ciekawy tekst – nawet jeśli nie aktywujesz informacji, może Ci się przydać w przyszłości;
– badaj wstępnie i czytaj fotograficznie każdą książką (podręcznik) na początku roku szkolnego – każde zajęcia w ciągu roku, będą naturalną sesją aktywacyjną – sporządzaj wtedy mapy myślowe;
– czytaj fotograficznie przed snem – we śnie mózg „przegląda” i „porządkuje” materiały zgodnie z potrzebami i wyznaczonym przez Ciebie celem;