JAK ZBUDOWAĆ EFEKTYWNY ZESPÓŁ

Sposoby wzmacniania motywacji własnej i zespołu

 

Tematyka

  • Kadra zarządzająca i jej rola w budowania zaufania i szacunku w zespołach;

  • Narzędzia coachingowe w pracy z zespołem;

  • Wzmocnienie i rozwój kluczowych kompetencji zarządczych:

    Komunikatywność:

  • Komunikacja i porozumiewanie werbalne i niewerbalne,

  • Przyjmowanie i przekazywanie informacji – wstęp do metaprogramów i modalności – ćwiczenia w rozpoznawaniu i „kluczach” komunikacyjnych;

  • Aktywne słuchanie – mowa ciała, ton głosu – ćwiczenia;

  • Język ciała, strój, kolory – jak prezentować się wiarygodnie oraz profesjonalnie i jak przy tym budzić zaufanie sympatię;

  • Słowa klucze i kasowniki – wstęp;

  • Reguły wystąpień publicznych – podstawowe zasady i ćwiczenia;

    Sprawność organizacyjna:

  • Wyznaczanie, precyzowanie i komunikowanie celów – powiązanie życiowych celów z celami zespołu (wstęp do zarządzania poprzez misję i wartości);

Praca z zespołem:

  • Efekt synergii (2+2=5) i strategie win-win;

  • Dopasowanie jako wstęp do przewodzenia: na poziomie modalności, metaprogramów, poziomów logicznych;

  • Motywowanie – inspirowanie – co motywuje ludzi do działania i jak podtrzymać motywację w zespole;

  • Delegowanie zadań – zgodnie z metaprogramami członków zespołu;

  • Dostrzeganie potrzeb innych ludzi wstęp do negocjacji – różnica między stanowiskiem, a interesem – idea trzeciego wyjścia – kompromis a konsensus – ćwiczenia i analiza skuteczności

  • Zasady i stosowanie „burzy mózgów” – ćwiczenia;

  • Rozwiązywanie konfliktów – jak rozpoznawać systemy motywacji innych ludzi i w razie konfliktu znajdować rozwiązania korzystne dla obu stron;

  • Wspierająca recenzja jako narzędzie udzielania informacji zwrotnych i motywowania;

    Odporność na stres:

  • Prawidłowe zarządzanie emocjami – kilka sposobów redukcji stresu – wstęp;

  • Opanowanie mimo zmieniających się warunków – ćwiczenia i analiza skuteczności;

  •  Asertywność i odporność na manipulacje – ćwiczenia i analiza skuteczności;

  • Ograniczające przekonania i sposoby ich przekraczania – wstęp.

 

Zakładane efekty warsztatów

Poziom wiedzy

  • Uporządkowanie i poszerzenie wiedzy Uczestników nt. głównych zadań i kluczowych
    kompetencji kadry zarządzającej,
  • Zapoznanie z nowymi narzędziami i zasadami ich stosowania.

Poziom umiejętności

Zdobycie lub wzmocnienie umiejętności potrzebnych do zarządzania zespołem:

  • Motywowania siebie i zespołu;
  • Wyznaczania celów i planowania,
  • Negocjacji i budowania porozumienia poprzez znajdowanie rozwiązań korzystnych dla obu stron,
  • Panowania nad stresem i emocjami,
  • Komunikacji i porozumiewania,
  • Odczytywania intencji i systemu wartości drugiej stron.

Poziom postaw

  • Skuteczne zastosowanie w codziennej praktyce poznanych narzędzi;

  • Wzrost motywacji do podejmowania zadań i obowiązków kierowniczych;

  • Rozumienie powiązań przyczynowo-skutkowych w pracy zespołu;

  • Nie uleganie sytuacjom stresującym;

  • Wzmocnienie poczucia własnej wartości;

  • Rozumienia korzyści z dążenia do relacji „wygrany – wygrany” i efektu synergii.

Metody i narzędzia

  • Piramida 5 -iu dysfunkcji pracy zespołowej;

  • Piramida potrzeb A. Maslowa (7 poziomów);

  • Metaprogramy R. Bandlera;

  • Badanie doceniające D.Cooperridera;

  • Model uczenia się R. Dieltsa (poziomy neurologiczne);

  • Techniki dopasowania – jako wstęp do przewodzenia w zespole;

  • Burza mózgów;

  •  Strategia V. Disneya;
  • Strategia K. Vonneguta;
  • SMARTER;
  • Techniki aktywnego słuchania – mowa ciała, ton głosu – ćwiczenia;
  • Struktura zadań, słowa klucze i kasowniki;
  • Gry zespołowe D. Neenana;
  • Metafora.